Februari 2018
Een Future Mindset
Wanneer is dat leuk?
Leestijd 3-4 minuten
Francine Lameris
Iedereen zal het beamen; nadenken over de langere termijn is belangrijk. McKinsey schat in dat 60% van alle banen in de toekomst verandert omdat tenminste 1/3 van de taken geautomatiseerd zal worden.
Dus ook op onze banen zal dat effect hebben; de banen worden anders van vorm, er zijn er minder van nodig en andere vaardigheden nemen in belang toe. Dus het nadenken over je toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt op langere termijn is zeker belangrijk.
Toch doen we dat in de praktijk niet zo makkelijk. We hebben vaak een concrete aanleiding nodig. Alleen die aanleidingen leveren vaak niet de beste omstandigheden om hierover na te denken (denk aan een reorganisatie). Maar misschien is het ook niet zo leuk om stil te staan bij hoe je toegevoegde waarde in de toekomst af gaat nemen en zie je een beetje op tegen de actie die het vraagt om hierop in te spelen.
Hoe maak je het leuker voor jezelf? Ik geef je een paar opties om te proberen:
Vraag het
Wanneer vind ik het leuk om over de toekomst na te denken; wat maakt het voor mij aantrekkelijk. Deze vraag kun je ook goed stellen aan collega’s om elkaar te helpen. Het als leidinggevende stellen van de vraag aan je medewerkers is zeker ook het proberen waard.
Doe het samen
Gebruik een teambijeenkomst om met elkaar te brainstormen over de relevante veranderingen die jullie de komende 5 jaar zien, welk effect dat zou kunnen hebben op jullie functies en hoe je daar met elkaar op kunt anticiperen.
Maak een combinatie van skills
Maak een combinatie van sterkten, onbenutte talenten en gewenste vaardigheden. Kijk vanuit je huidige functie naar waar je sterk in bent; wat doe je goed in je dagelijkse werk. Kijk vervolgens naar de talenten die je hebt maar (nog) niet inzet voor je werk. Maak dan de combinatie met de skills die voor de toekomst belangrijk worden (kijk bv eens bij de future work skills of bij het World Economic Forum). Dit levert ongetwijfeld interessante mogelijkheden op om verder over na te denken!
Gebruik je pop gesprek
Stel bijvoorbeeld je leidinggevende de vraag welke vaardigheden over 5 jaar nodig zullen zijn binnen het bedrijf (of maak als leidinggevende duidelijk welke vaardigheden voor het bedrijf belangrijk worden). Stel de vraag: “Hoe blijf ik waardevol voor het bedrijf op langere termijn?”.